Worden minder zakelijke reizigers een probleem voor KLM Air France?


De KLM was in het laatste kwartaal van 2021 nog beperkt verlieslatend, maar dat was beduidend beter dan de andere kwartalen in 2020 en 2021. Voor KLM zijn de zakelijke reizigers van groot belang. Deze maken een derde deel uit van de totale clientèle, maar brengen wel het meeste op omdat ze de duurste tickets kopen.

Dat de vakantiegangers de weg naar het vliegtuig vinden, is volgens deskundigen geen probleem. Het is echter mogelijk dat zakelijke reizigers voor andere opties kiezen. Een aantal ‘grootverbruikers’ in ons land zoals de accountants van PWC en Deloitte maar ook andere bedrijven als Philips, ASML en ASR geven aan dat medewerkers minder vaak gaan vliegen dan tot dusverre het geval was.

Online wat kan, fysiek wat moet

Vergaderen wordt steeds meer een kwestie van gebruik maken van het internet. Daardoor kunnen flink wat reizen worden geschrapt. Uiteraard blijven er zaken over waarbij men elkaar moet kunnen aankijken of moeten ter plaatsen werkzaamheden worden verricht. Daarvoor worden dan echter ook andere maatregelen getroffen. Voor de accountants betekent dat de trein als de reisafstand minder dan 700 kilometer is. Alleen als de reisduur extreem lang is of de afstand groter, wordt er gevlogen.

Indien het vliegtuig wordt genomen, zal nog maar in beperkte mate gebruik worden gemaakt van dure business-tickets. Ook voor een aantal praktische zaken hoeft er niet per se meer te worden gevlogen. Door gebruik te maken van VR-brillen kunnen medewerkers vanuit Nederland worden aangestuurd zonder dat er fysiek iemand naar het buitenland hoeft. Ook voor het opleidingstraject maken technische bedrijven als ASML al gebruik van instructie op afstand. Als Metaverse een realiteit wordt binnen een afzienbaar aantal jaren, zal dit het instrueren op afstand nog eenvoudiger maken.

Komt er een andere verdeling in de passagiersstroom?

Ook bij KLM wordt geconstateerd dat de vraag naar tickets in bepaalde zakelijke sectoren stagneert. Echter zijn er ook nieuwe segmenten waar juist meer wordt gereisd. In de zakelijke wereld zal het fysieke contact ook altijd nodig blijven om grip op de onderneming te houden en service te blijven bieden.

Daarnaast neemt de vraag naar tickets uit de particuliere sector nog steeds toe en als er meer dure plaatsen overblijven, zullen die ook door niet zakelijke reizigers worden ingenomen volgens Pieter Elbers van de luchtvaartmaatschappij. Denkt u als particuliere belegger er ook zo over? Via de betrouwbare, online brokers op de site kunt u ook een belang nemen in de luchtvaart.


Populair bij online brokers