Gaat het retourvignet een betere marge opleveren?


Het is een dagelijks dilemma voor webwinkels over de gehele wereld. Om de potentiële klanten dezelfde opties te bieden als een fysieke winkel moet er een eenvoudige methode zijn om producten te retourneren. Dat retourneren gebeurt dan ook op grote schaal en gaat vaak ten koste van de marge.

Retourneren = vernietigen

Het kost regelmatig meer om producten, met relatief geringe waarde uit te pakken en weer gereed te maken voor nieuwe verzending als ze worden geretourneerd, dan om ze te vernietigen. Bij de webwinkel-reuzen zoals Amazon en AliBaba is dat vernietigen dan ook aan de orde van de dag en leidt tot veel verspilling.

Eenmalig gebruik

Daarnaast is er ook nog een ander probleem dat vooral speelt bij luxe producten zoals kleding, schoeisel en sieraden. Klanten schromen niet om bij een (onpersoonlijke) webwinkel luxe producten te bestellen, deze eenmalig te gebruiken om ze daarna te retourneren. Om retourzendingen te controleren en eventueel weer te herstellen na gebruik is ook een kostbare zaak.

Daarbij moet uiteraard ook rekening worden gehouden dat ook een goedwillende klant de bestelling zal willen passen of goed bekijken. Daarvoor wordt in ons land nu een proef gedaan met een retourvignet voor luxe goederen. Waarbij het eenmalig gebruik een probleem kan vormen.

Hoe werkt een retourvignet?

Het is vooral een kwestie van duidelijk maken aan de klanten wat er van hen wordt verwacht, legt Marlene van de Ham, directeur van webwinkelorganisatie ‘thuiswinkel.org’, uit. Het retourvignet mag niet van het product worden verwijderd indien de consument het zou willen retourneren. Het vignet wordt zo bevestigd dat het niet in de weg zit bij het passen van een product of bij het goed bekijken daarvan. Het is echter daardoor niet meer mogelijk om een kledingstuk of sieraad te dragen voor een avondje uit, omdat daarvoor het vignet in de weg zit. Momenteel bevindt zich het project nog in de testfase. Het moet nog blijken in hoeverre de consument bereid is om dergelijke producten te kopen indien ze op deze manier worden beveiligd.

Blijvende verandering voor webwinkels?

Indien de proef een succes wordt, is een dergelijk vignet uiteraard voor veel webwinkels, groot en klein, een uitkomst om de retouren in bepaalde sectoren te beperken. Het zou daardoor de webwinkels ook aantrekkelijker kunnen maken voor (particuliere) beleggers. Bent u geïnteresseerd in deze sector als aanvulling op uw aandelenportefeuille? Het assortiment van beleggingsproducten is, bij de betrouwbare, online brokers op deze site, bijzonder ruim.


Populair bij online brokers