Verdere consolidatie in de maaltijd-thuisbezorging


Take Away neemt Grubhub over voor ongeveer €6.5 miljard. Met deze Amerikaanse partij heeft Take Away dat ontstond uit het bescheiden thuisbezorgd.nl een platform dat 70 miljoen klanten bedient, het grootste buiten China. Voor Thuisbezorgd was de coronacrisis een mogelijkheid om consumenten te tonen hoe ver het concept al is ontwikkeld. Zelfs in een relatief kleine stad is de keuze aan etenswaren die thuisbezorgd kunnen worden uitgebreid en gevarieerd. Juist door de crisis hebben een aantal restauranthouders besloten om in afwachting van de heropening op 1 juni ook thuisbezorging op het menu te zetten. De klantenkring die ze daarmee hebben opgebouwd willen ze uiteraard niet meer kwijt.

De strijd om de wijze van bezorging

Take Away heeft altijd duidelijk gemaakt dat het bezorgen van de maaltijden plaats moet vinden door het aangesloten restaurant of dat deze daar een oplossing voor moest vinden. Het business- model bleef daardoor simpel. In Nederland biedt thuisbezorgd.nl een platform waar consumenten de maaltijden kunnen bestellen bij een groot aantal plaatselijke restaurants. Het bedrijf investeert veel in marketing en het gebruiksgemak van de site. De deelnemende restaurants betalen hiervoor een commissie die 13% bedraagt van de order.

Een bezorgdienst voor maaltijden

De enorme toename in thuisbezorgde maaltijden heeft ook interesse gewekt van andere investeerders. Veel restaurants zullen immers de mogelijkheid niet hebben om het bezorgen voor hun rekening te nemen. Als een platform ook die dienst overneemt, zal de commissie duidelijk hoger zijn, gemiddeld wordt momenteel zo’n 30% van de order gevraagd. Uber Eat werkt in de VS op basis van dit principe en is een concurrent voor Grubhub. Kenners van de markt zeggen dat er eigenlijk maar ruimte is voor de grootste in deze markt en een beperkt aantal kleine spelers. Een bezorgdienst opzetten die bedoeld is voor maaltijd-bezorging vraagt een grote investering. Daarnaast is het de vraag of restaurants een forse commissie van 30% acceptabel zullen vinden, ook als de bezorging hierbij is inbegrepen. In Nederland is er al regelmatig verzet tegen de commissie die thuisbezorgd.nl in rekening brengt. Maar hoe groter het marktaandeel van een platform wordt, hoe minder individuele restaurants zich kunnen verzetten tegen het systeem van commissie.

Bent u als particuliere belegger ook toe aan thuisbezorging van maaltijden. Beleggen in Take Away of juist een van de concurrenten in mogelijk via de betrouwbare online brokers op deze site. Kies het platform dat u het meeste aanstaat.


Populair bij online brokers