Ryanair beëindigt notering aan Engelse beurs


Luchtvaartmaatschappij trekt zich terug van de beurs in Londen (LSE). Daarmee is de budgetmaatschappij het eerste grote beursbedrijf dat vanwege Brexit de keuze voor de EU maakt. De Ierse prijsvechter heeft aangegeven dat ook het lage volume van de handel in de aandelen in Londen de kosten van een notering niet langer rechtvaardigen. Ryanair is al vele jaren kritisch op Brexit, omdat hierdoor de mogelijkheden van het luchtverkeer in Europa worden beperkt. Het bedrijf zal op korte termijn proberen om Europees te worden, maar dan moet er het een en ander veranderen.

Een blik op de geschiedenis van Ryanair

De luchtvaartmaatschappij werd in 1985 opgericht door onder meer Tony Ryan, naar wie het bedrijf is genoemd. In eerste instantie was het een standaard bedrijf in de sector, maar daarna werd gekozen voor een lowcost signatuur. Inmiddels is Ryanair de grootste zelfstandige budgetmaatschappij in Europa en de enige die winst kan maken met het concept, al twijfelen analisten daar nog wel eens aan. De tarieven van Ryanair zijn erg laag, maar daartegenover staat dat de passagier voor vrijwel alles moet bijbetalen van het inchecken tot extra provisie bij gebruik van een creditcard.

Ook bespaart de maatschappij op kosten. Dat is niet altijd gunstig voor de passagier. Ryanair vliegt alleen op goedkope vliegvelden, ook als hierdoor de passagiers het moeite zal kosten om over te stappen of snel de bestemming te bereiken. De vloot vliegtuigen is identiek om kosten te besparen en ook de bagagepolitiek pakt niet altijd gunstig uit voor wie met Ryanair wil vliegen. In het verleden zijn er ook wel eens wenkbrauwen gefronst over de hoeveelheid brandstof die wordt meegenomen, uiteraard ook vanwege het kostenaspect.

Hoe Ryanair Europees wil worden

Met het vertrek van de LSE voldoet Ryanair nog niet aan de voorwaarden om als Europese luchtvaartmaatschappij te gelden met de voordelen die daaraan zijn verbonden. Hiertoe moet namelijk ook meer dan de helft van de aandelen in Europese handen zijn. Momenteel wordt twee derde van de aandelen van het bedrijf aangehouden door Britten. Ryanair heeft aandelen die in het bezit zijn van Britten gestript van stemrecht. Het is een poging om een verschuiving naar Europese aandeelhouders aantrekkelijker te maken. Bent u overtuigd van het concept van lowcost van Ryanair, dan is dit wellicht het moment om in te stappen. Dat kan middels de betrouwbare online brokers op deze site. Bedenk dan wel dat de luchtvaartsector nog in een crisis verkeert vanwege onvoldoende passagiers.


Populair bij online brokers