Raketmarkt verstoort door Amerikaanse subsidies?


Voorlopig is SpaceX nog een private onderneming waar de rijkste man op aarde, Elon Musk, het voor het zeggen heeft. Het bedrijf timmert flink aan de weg met de Falcon raketten. De eerste bemande Amerikaanse ruimtevlucht sinds vele jaren is alweer achter de rug dankzij SpaceX. Daarnaast zijn er vele plannen die de ruimtevaart weer aantrekkelijk maken voor het grote publiek. Daarbij valt te denken aan ruimtetoerisme, een bemande vlucht naar mars en andere spectaculaire acties, die Musk wel toevertrouwd zijn. SpaceX is tevens aan het experimenteren met een raket die hergebruikt kan worden en dat zou een enorme besparing voor ruimtevluchten kunnen opleveren.

De meest betrouwbare raket: Ariana

De grootste concurrent voor SpaceX is de Europese ruimteorganisatie ESA. Gedurende een aantal decennia heeft de Ariana raket een naam opgebouwd van uiterste betrouwbaarheid. Dat moet ook weer gaan gelden voor de Ariana 6,, waarvan de eerste vlucht is uitgesteld naar 2022. De plannen van de ESA zijn minder spectaculair. Het in de ruimte brengen van satellieten is de belangrijkste activiteit met af en toe een bijzondere ruimtesonde voor onderzoek. De ESA voelt zich bedreigd door de grote contracten dat SpaceX krijgt van de Amerikaanse overheid en NASA en noemt dat verstorende subsidie. Dit probleem bestaat ook nog steeds bij de strijd tussen Boeing en Airbus.

Prijzenoorlog op komst?

Zowel SpaceX als ESA realiseren de inkomsten vooral door het in ruimte brengen van satellieten. Er is echter een groot verschil in de opdrachtgevers. SpaceX is voor 75% afhankelijk van opdrachten verstrekt door de Amerikaanse overheid en overheidsinstellingen zoals NASA. Bij de ESA ligt die verhouding compleet anders, 70% van de lanceringen vinden plaats in opdracht van commerciële bedrijven. SpaceX hanteert voor lanceringen voor de overheid een prijs van ongeveer $ 100 miljoen. Hierdoor is het mogelijk om vluchten die niet voor de overheid bestemd zijn veel lager te prijzen, die worden momenteel aangeboden voor $ 50 miljoen.

Ondanks de reputatie van betrouwbaarheid kan ESA niet concurreren met die prijs van SpaceX voor commerciële lanceringen. Het grote prijsverschil en de enorme contracten die SpaceX van de overheid ontvangt, worden door de ESA dan ook beschouwd als indirecte subsidie en een verstoring van de markt. Een nieuw probleem in de verhouding tussen de VS en de EU lijkt hiermee onafwendbaar. Direct beleggen in de ruimtevaart is nog niet mogelijk, al wordt door SpaceX regelmatig gehint op een gedeeltelijke beursgang. Er zijn echter wel vele toeleveranciers op de beurs. Deze vindt u bij de betrouwbare online brokers op deze site.

+


Populair bij online brokers