Maaltijdbezorger Takeaway richt zich meer op de zakelijk markt

Nog steeds is het wachten hoe de aandeelhouders van het Britse Just Eat gaan besluiten. Zal deze maaltijdbezorger fuseren met Takeaway en krijgen de huidige aandeelhouders van het bedrijf een kans om te profiteren van de groei van het fusiebedrijf? Of wordt er gekozen voor het geld. De Amsterdamse investeerder Prosus heeft immers ook een bod neergelegd dat geheel in contanten is. Binnenkort zal duidelijkheid worden geboden. Inmiddels heeft Takeaway aangekondigd om zich verder te gaan richten op de zakelijke markt.

Concurrentie voor de bedrijfskantines

Het is de bedoeling dat Takeaway Pay de bedrijfskantines overbodig gaat maken. Het beursgenoteerde Takeaway biedt werknemers van bedrijven dan een bezorgde maaltijd waardoor ze binnen een vastgesteld budget kunnen eten. Deze optie is gebaseerd op de technologie van de Israëlische dochtermaatschappij 10bis. Dit bedrijf dat in 2018 is ingelijfd door Takeaway heeft al een functionerende bedrijvendienst waar meerdere duizenden ondernemingen gebruik van maken.

Takeaway verwacht van de nieuwe dienst dan ook het bestaande aantal particuliere klanten snel te kunnen uitbreiden.

De achtergrond voor de keuze van de zakelijke markt

Ondanks het succes van de formule is er met enige regelmaat onrust onder de bedrijven die gebruikmaken van het platform van Takeaway. De kosten voor de restauranthouders voor het bezorgen en de commissie kunnen behoorlijk oplopen. Vooral bij voordeel aanbiedingen smelt de marge voor de feitelijke producent snel weg. Maar ook bij Takeaway is het niet altijd een vetpot, zeker niet als er een nieuwe markt moet worden veroverd. De beursgang van het bedrijf was ook deels bedoeld om geld op te halen om marktaandeel te veroveren in nieuwe landen. Verder werd er uiteraard ook voor overnames geld gehaald op de beurs.

De zakelijke markt kent een groot verschil met de particuliere markt. Waar een particuliere klant gemiddeld 12 keer per jaar gebruikt maakt van de diensten van Takeaway is dat in de zakelijke markt al snel 85 keer per jaar. Zowel voor de leverancier van de maaltijden als voor Takeaway moet het daarmee eenvoudiger worden een goede marge te halen door het grotere aantal.

Aandeelhouders over de streep

Het zal beslist geen toeval zijn dat Takeaway juist op dit tijdstip het plan lanceert. Wellicht dat ook aandeelhouders van Just Eat over de streep kunnen worden getrokken met deze ambitieuze voornemens.

Wilt u als particuliere belegger ook deelnemen in de wereld van de maaltijdbezorging dan kan dit via diverse beleggingsproducten bij de betrouwbare online brokers op deze site.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie