Gaat men Tinder naar links swipen?


De Amerikaanse justitie heeft aangekondigd dat het een onderzoek gaat instellen naar het beursgenoteerde Match. Match is onder meer eigenaar van de bekende dating-app Tinder.

Er werd een aangifte gedaan tegen Match door de Federal Trade Commission in de VS vanwege vermeende misleiding van consumenten. Volgens de aangifte zou Tinder nepaccounts hebben ingezet om mensen te verleiden een abonnement te nemen. Match is een van de grootste ondernemingen  ter wereld op het gebied van dating en is ook eigenaar van andere sites zoals Pairs en OKCupid. Door Match is bevestigd dat het bedrijf momenteel onderzocht wordt door Justitie.

Tinder, in een paar jaar een wereldwijd begrip

Tinder is een wereldwijde datingapp die wordt toegepast op de smartphone. De app bestaat sinds 12 september 2012. Via Tinder werd ook het ‘swipen’ een bekend woord in het dagelijks taalgebruik. Op de site kan men andere gebruikers beoordelen aan de hand van profielfoto’s. Heeft de kijker naar de foto geen verdere interesse dan kan het beeld naar links worden ‘geveegd’. Spreekt de foto wel aan dan kan men dat tonen door naar rechts te swipen. Gebruikers die elkaars foto naar rechts hebben geveegd, kunnen op basis daarvan besluiten om een afspraak te maken, omdat er een ‘match’ lijkt te zijn. Omdat het geen voorwaarde is om ongebonden te zijn als men een profiel aanmaakt op Tinder, kreeg de site al gauw de naam van een seks-app. De gebruikers zouden meer interesse hebben in een korte flirt dan een langdurige relatie. Het imago heeft de populariteit van de site, zeker onder jongeren niet aangetast, de cijfers lijken zelfs op het tegendeel te wijzen.

Het nut van nepaccounts

Het systeem van swipen heeft veel informatie opgeleverd over de wijze waarop mannen en vrouwen naar een partner zoeken deze moderne manier. De onderste 80% van mannen wat betreft aantrekkelijkheid (op basis van de swipe-resultaten) strijdt om de onderste 22% van de vrouwen. Om de top 20% van de mannen wat aantrekkelijkheid betreft wordt gevochten door de top 78% van de vrouwen. Door voldoende nepaccounts toe te voegen kunnen zowel mannen als vrouwen worden verleid om een abonnement te nemen.

Momenteel zijn er meer dan 20 miljoen gebruikers van Tinder. CEO Sean Radd  gelooft overigens niet dat Tinder de losbandigheid vergroot onder de Millenials, het merendeel van de accounts. Hij noemt die generatie het minst seksueel actief en Tinder wil daarbij een handje helpen. Of dat met faire middelen is gebeurd, moet het onderzoek uitwijzen.


Populair bij online brokers