Facebook: een reus met lemen voeten?


Tussen de vele andere berichten over de economie in deze verwarrende tijden viel het wellicht niet eens op: Mark Zuckerberg behoort niet meer tot de top 3 van rijkste mensen ter wereld. Uiteraard heeft dat alles te maken met de beurskoers van het aandeel Facebook. Door een tik die beleggers uitdeelden, moest het aandeel op één dag bijna 10% inleveren. De belangrijkste reden hiervoor is het feit dat adverteerders niet tevreden zijn met de manier waarop de social media reus omgaat met haatdragende berichten. In deze tijd dat ondernemingen bang zijn door een boycot getroffen te worden door verkeerde uitingen in de pers die als racistisch kunnen worden uitgelegd, kiezen ze er ook voor om via een boycot van Facebook duidelijk te maken waar ze staan in deze discussie.

Consumenten aan de macht

In de afgelopen weken waren er al ondernemingen geweest die aankondigden niet langer op Facebook te zullen adverteren zolang er niet beter zou worden opgetreden tegen berichtgeving die racistische ondertonen had. Dat een dergelijke controle niet eenvoudig is vanwege het enorme aantal berichten dat dagelijks wordt geplaatst en dat ook de vrijheid van meningsuiting in het geding is, was niet voldoende om de adverteerders over te halen te blijven. Ook de multinationals voelen inmiddels de druk van de BLM-campagne. Unilever haalde producten uit het assortiment die bij gebruik een blankere huid beloofden. Dat soort crèmes zijn vooral in India populair. Ook L’Oreal zal niet langer de term ‘whitening’ gebruiken voor crèmes en andere cosmeticaproducten. Beide bedrijven hebben in het verleden ondervonden dat een boycot van een of meerdere producten zeer effectief kan zijn als drukmiddel van consumenten.

Unilever zet de toon

Het (binnenkort volledig Britse) Unilever is een van de grootste adverteerders ter wereld en is om die reden voor alle media van groot belang. Inmiddels heeft ook Unilever besloten niet langer te adverteren op Facebook. Voor een beursbedrijf dat vrijwel volledig afhankelijk is van advertentie-opbrengsten is dat een flinke tik. Het valt ook te verwachten dat meerdere bedrijven zullen volgen. De andere kant van de medaille is dat campagnes zoals BLM, hoe goed bedoeld ook, na enige tijd weer uit het nieuws verdwijnen. En dan is er voor de adverteerders weer die aantrekkingskracht van Facebook met een bereik van meer dan 1 miljard (vaak ‘rijke’) consumenten.

Als particuliere belegger is het een moeilijke keuze: is de huidige koersval van Facebook een incident en koopkans of is er meer aan de hand. Uw positie kunt u duidelijk maken via de betrouwbare online brokers op deze site.


Populair bij online brokers