Een luxe ruzie?


Heeft u de laatste maanden bespaard op uw luxe uitgaven? De omzet van zowel Diageo als LVHM is het afgelopen kwartaal flink gedaald. Diageo verkoopt vooral de bekende dranken als Johnny Walker en Guinness. LVHM heeft veel belangen in de luxe sector van handtassen tot mode en parfums. Gezamenlijk bezitten de beide beursbedrijven een drankendivisie waartoe onder andere het bekende champagnemerk Moët & Chandon en cognaclabel Hennessy behoren.

De samenwerking bestaat al sinds 1994 en de Joint Venture had tot dusverre tot beider tevredenheid gewerkt. Diageo bezit 34% en LHVM 66%. Nu is er in het coronatijdperk ook minder champagne gedronken en dat heeft LHVM voorzichtig gemaakt. Waar Diageo ieder jaar kon rekenen op een aantrekkelijk dividend wil LHVM dit jaar het binnen het bedrijf houden om mogelijke tegenvallers op te vangen. In totaliteit gaat het om een bedrag van € 181 miljoen. Die champagne schoot bij Diageo in het verkeerde keelgat en het bedrijf heeft medeaandeelhouder LHVM nu voor de rechtbank gedaagd wegens het overtreden van de overeenkomst.

Iedere dag op deze wereld

Het woord Diageo is een fantasiewoord dat door reclamemakers is verzonnen en is gebaseerd het Latijns en Grieks voor dag en wereld. Het bedrijf ontstond in 1967 uit een fusie tussen twee Britse bedrijven in de drank en food-industrie. De beide bedrijven hadden een goede mix van producten en ook de spreiding van de verkoopkanalen vulden elkaar goed aan. In de loop van de tijd ging Diageo zich steeds meer richten op alcoholische dranken en werden andere producten afgestoten. Het meest bekende merk dat verdween uit het rijtje was Burger King dat in 2002 werd verkocht aan een investeringsmaatschappij. Diageo kiest de laatste jaren steeds meer voor premium merken en in 2018 werden om die reden maar liefst 18 merken overgedragen aan een branchegenoot omdat deze niet meer pasten in het luxe segment waar Diageo zich positioneert. Daartoe werden ook een aantal exclusieve whisky-stokerijen overgenomen om de Amerikaanse markt beter te kunnen voorzien van de duurdere merken van deze drank.

Een storm in een glas champagne

Luxe artikelen worden ook in tijd van crises verkocht, ook dat is een bekend economisch gegeven. Het valt dan ook niet te verwachten dat de ruzie tussen de beide luxe beursbedrijven uit de hand zal lopen omdat de wereld gewoon doordraait. Via de gewone maar betrouwbare online brokers op deze site kunt u als particuliere belegger ook kiezen voor de wereld van de luxe producten. Proost!


Populair bij online brokers