Dramatisch verlies Air France/ KLM over 2020


Geen enkele belegger zal veel hoop hebben gehad op een positieve verrassing bij de jaarcijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Het verlies van € 7,1 miljard dat op 18 februari jl. werd bekend gemaakt was het grootste in de geschiedenis van het beursbedrijf. Het is ook weer een duidelijk signaal dat we leven in een bijzondere tijd. Ook een vooruitblik op en meer vrolijke toekomst kon niet worden geboden.

Analyse van het verlies

Een klein voordeel van het enorme verlies was dat de bijzondere lasten in het boekjaar 2020 weliswaar indrukwekkend waren maar de beleggers schrokken er niet echt meer van. Inmiddels heeft de luchtvaartmaatschappij een behoorlijke reductie doorgevoerd in het personeel. Een dergelijke ingreep is nu eenmaal niet mogelijk zonder extra kosten. In 2020 bedroeg de extra last hiervoor iets meer dan € 800 miljoen. Waar in het verleden Air France/KLM nog wel eens positief voor de dag kon komen met een winst op de brandstofcontracten was het ook daar het afgelopen jaar ook een en al drama. Het verlies van € 600 miljoen zal hard zijn aangekomen. Vanwege de bijzondere omstandigheden, hebben de gloednieuwe superjumbo’s van het type A380 het luchtruim vrijwel niet gezien. Dat leverde een extra afschrijving op van € 600 miljoen.

Afgezien van de bijzondere lasten, zat het probleem bij de luchtvaartmaatschappij uiteraard vooral in de afname van het aantal passagiers. In 2020 bedroeg het aantal passagiers nog ‘slechts’ 34 miljoen. Dat aantal klinkt niet slecht voor een jaar waarin maar gedurende enkele maanden kon worden gevlogen. Het is echter maar 1/3 deel van de bezetting in 2019.

Een onzekere toekomst

Het is wel duidelijk dat de luchtvaartmaatschappij het jaar 2020 niet had overleefd zonder staatssteun uit Frankrijk en Nederland. Een bedrag van in totaal € 10,4 miljard is toegezegd in de vorm van directe leningen en garanties. De overheidskredieten zijn nog niet volledig benut, maar gelet op het feit dat ook in 2021 nog nauwelijks passagiers zijn vervoerd, mag worden aangenomen dat verliezen alweer aanzienlijk zijn, evenals dat de schulden verder oplopen.

Topman Ben Smith opperde dan ook al de mogelijkheid dat de overheden verder zullen moeten bijspringen. Daarbij dacht hij vooral aan een deelname in aandelen. Niet onterecht noemde hij de huidige crisis de meest ernstige die de luchtvaartsector ooit had meegemaakt. De koers van het aandeel bleef na de publicatie van de cijfers rond de € 5 liggen. De luchtvaartsector is momenteel een gok als het aankomt op beleggen. Andere sectoren zijn wellicht minder riskant en ook daarvoor kunt u kiezen bij de betrouwbare online brokers op deze site.


Populair bij online brokers