Discovery Commerce, de nieuwe trend


Voor beleggers zijn het de trends waarom het draait als de portefeuille gespreid moet blijven. De coronacrisis heeft wellicht het koopgedrag van de gemiddelde consument voorgoed veranderd. Blijkens een groot onderzoek op Facebook verwacht 49% van de ondervraagden ook na afloop van de crisis een groot deel van de aankopen online te blijven doen. Het gemak en de goede zoekfuncties zorgen voor een doelmatige wijze van bestellen en als de bezorging goed geregeld is, bestaat er eigenlijk geen reden meer om fysieke winkels te bezoeken. Of toch wel?

De hedonistische aankopen

Al gedurende vele jaren maken economen een onderscheid tussen utilitaire en hedonistische aankopen van consumenten. De eerste zijn noodzakelijk en de tweede categorie zijn de ‘genots’ aankopen. Voor utilitaire inkopen zijn de webwinkels zeer geschikt en de consument weet snel zijn weg te vinden om te kopen waarnaar hij op zoek is en wellicht zijn er ook nog wat spontane aankopen. Maar die laatste zijn niet te vergelijken met het struinen door een winkelcentrum en iets tegen te komen waarnaar de consument niet eens op zoek was: denk aan die prachtige trui die u plotseling tegenkwam in de kledingzaak waar u zonder bedoeling om iets te kopen naar binnen ging. Die ervaring kunt u uiteraard ook weer hebben als de Corona-crisis voorbij is en het winkelen weer als vanouds mogelijk zal zijn. Of zal er op dat punt geen vanouds meer zijn als de de winkels weer toegankelijk zijn?

Van inspiratie naar transactie

Kenners van de markt verwachten dat Discovery Commerce de rol van het vroegere winkelen zonder direct aankoopdoel zal overnemen. Als het om hedonistische aankopen gaat, is de consument niet op zoek naar een merk of zelfs een specifiek item maar wil zich laten verrassen. Dat is met name mogelijk op de social media waar influencers producten proberen te slijten zonder deze te opvallend aan te prijzen. Maar het heeft beslist succes. Volgens het bovengenoemde onderzoek komt 65% van de ondervraagden via Instagram in contact met nieuwe merken en gaat dan op zoek naar meer informatie via het net. Consumenten worden getriggerd door beelden van mensen die ze bewonderen en de items die ze kopen.

Een trend om in de gaten te houden

Als het eenvoudiger wordt gemaakt om op de pagina dan meteen ook direct naar de webshop toe te gaan, zal inspiratie veel sneller ook tot een directe transactie leiden. Bedrijven die de software kunnen leveren voor Discovery Commerce zullen goede zaken gaan doen. Ook voor beleggers is deze trend er eentje om in de gaten te houden. Overigens kunt u via deze site onmiddellijk naar betrouwbare online brokers.


Populair bij online brokers