De omgekeerde wereld? China boycot westerse kleding


China is voor veel westerse bedrijven een markt waar ze beslist willen zijn. De modeketen H&M heeft bijvoorbeeld 500 winkels in het land. Maar ook sportmerken als Nike en Adidas verkopen grote hoeveelheden trendy kleding en schoeisel in het land met meer dan 1 miljard inwoners. Maar de laatste weken klinken er steeds meer geluiden om tot een boycot te komen. Dat gaat vooral via de social media en het zijn de jongere mensen in China die hierom vragen. Inmiddels zijn de gevolgen al duidelijk. De kleding van H&M wordt niet meer aangeboden via de webwinkel van AliBaba. De in China zeer populaire acteur Wang Yibo heeft zijn sponsorcontract met Nike in het openbaar en met veel publiciteit opgezegd. Wat wordt de westerse bedrijven verweten door de Chinese jongelui?

Katoen uit Xianjiang

Nike en H&M hebben in eerdere instantie verklaard geen katoen meer te zullen gebruiken uit de Xianjiang-regio. Dit is het gebied waar de Oeigoeren wonen. In het westen zijn er steeds meer zorgen om de discriminatie van de islamitische minderheid in China. Er zijn meldingen van dwangarbeid, strafkampen en stelselmatige onderdrukking van de bevolkingsgroep. De Chinese overheden ontkennen dit, maar het is in de huidige wereld moeilijk om dergelijke zaken geheim te houden. Een hoge Chinese functionaris in het gebied vertelde openlijk tegen de pers dat Oeigoerse vrouwen dankbaar mogen zijn om van overheidswege gesteriliseerd te worden. Daarna hoeven ze niet meer de traditionele rol van ‘babyfabriek’ te vervullen. De modebedrijven zitten dus duidelijk klem. In het westen wordt niet geaccepteerd dat ze producten gebruiken uit deze omstreden regio. De jonge Chinezen zien het anders. Bedrijven die leugens verspreiden over Xianjiang hoeven er niet op te rekenen om geld te verdienen in China.

De wereld van tegenstellingen

Het conflict over de Oeigoeren maakt weer heel duidelijk hoe groot de verschillen in de wereld nog zijn. Vaak worden economische belangen gebruikt om een regime te straffen. Het lijkt zelden te werken. Myanmar wordt momenteel geboycot door een aantal westerse landen vanwege de militaire dictatuur. De bedrijven die hierdoor worden getroffen doen inmiddels extra zaken met de grootste handelspartner van het land: China. Ook de particuliere belegger komt soms in een spagaat terecht. Multinationals kunnen de consumentenmarkt van Azië niet meer missen. Maar welke prijs willen ze daarvoor betalen? Een gespreide portefeuille met bescherming kunt u realiseren bij de betrouwbare online brokers op deze site.


Populair bij online brokers