Ander verdienmodel voor bemiddelingsplatforms


Het afgelopen boekjaar is een groot succes geweest voor bemiddelingsplatforms, zoals Takeaway Just Eat (moederbedrijf van Thuisbezorgd) en bol.com (onderdeel van Ahold Delhaize). De coronacrisis heeft het bestellen van maaltijden en allerlei andere zaken veel populairder gemaakt. In iedere stad of dorp zijn er nu restaurants aangesloten bij Thuisbezorgd. Het levert in een moeilijke tijd omzet op, die minder eenvoudig te realiseren is via een eigen site met bestel-/afhaalmogelijkheid. Uiteraard moet er betaald worden voor de vermelding op de site en de extra opties die dit biedt.

Ook voor de klanten zijn er voordelen. Er is keuze uit diverse restaurants, er zijn opties om punten te sparen voor kortingen en er zijn reviews waar eerdere klanten hun ervaringen melden. Steeds meer horecagelegenheden doen mee. Maar daar ontstaat nu een probleem. Hoe val je op met je restaurant als er 150 opties zijn in een redelijk grote stad?

Betalen voor een positie in de top 10

Zijn consumenten lui? Indien u geen voorkeur heeft voor een bepaald restaurant in uw stad, hoeveel restaurants bekijkt u dan op Thuisbezorgd voordat u iets bestelt? Restauranthouders denken dat ze geen kans meer maken als ze onderaan het lijstje staan. Maar daarvoor biedt Thuisbezorgd ook een mogelijkheid. Voor een extra vergoeding per maaltijd kan een restaurant constant bovenin worden vermeld. Ook bol.com kent dat systeem voor producten die van derden komen. Met een hogere commissie klimt een leverancier naar de top van de getoonde producten.

Optie voor vergroten omzet of onwerkbaar?

In de horeca wordt gemord over deze mogelijkheid bij Thuisbezorgd. De ene uitbater ziet het als optie om de omzet te vergroten, de ander als onwerkbaar. Momenteel zijn de extra kosten voor bezorgmaaltijden € 1 tot € 3 per keer bij een gekochte toppositie. Bovenop de standaard provisie is er dan bijna geen marge meer te behalen bij een relatief kleine bestelling. Ook hekelen experts het systeem omdat het nadelig zou kunnen werken voor consumenten en platforms. De top 10 kan immers proberen de extra kosten te verhalen op de klant en kwaliteit is minder gegarandeerd. Dat werkt op den duur ook nadelig voor het platform. De extreem dure handzeep die op het platform van bol.com werd aangeboden heeft het bedrijf destijds imagoschade opgeleverd.

Denkt u als belegger dat het nieuwe verdienmodel de bedrijven die het toepassen extra winst of juist problemen zullen opleveren? Bij de betrouwbare online brokers op deze site kunt u een keuze maken via beleggingsproducten.


Populair bij online brokers